A digitális és analóg világok többnyire ellentétes előjellel szerepelnek a köztudatban, és ezen világok „lakói” ritkán esnek közös halmazba. Pedig akár a képalkotást, akár a zenét, akár a méréstechnikai eszközöket vesszük alapul, minden esetben a minőségre, pontosságra való törekvés az, ami az alapvető célkitűzés. Ezen a ponton tényleg nem foglalnék állást, csak annyit mondok; egy ismerősöm szerint én nem is szimplán analóg vagyok, sokkal inkább gramofon.
Itt most ketté kell választanunk a témakört működési elv és jelfeldolgozás részre, ebből minket egyelőre az első izgat. Vegyünk egy egyszerű és erősen sarkított példát. Egy analóg hangerőszabályzó potenciométerrel szerelt erősítő és távirányítón lévő nyomógombos megfelelője közt az óriási eltérés, hogy a digitális megoldásnál fix egységeket tudunk léptetni, míg a tekerőgombbal ezek köztes átmenetei közt is végtelen érték érhető el. Amit utóbbi nem tud, hogy kétszer ugyanazt a hangerőt tekerjük ki, hiszen példának okáért a „négyes hangerő” a távirányítóval mindig ugyanaz a beállítás marad, analóg esetben viszont legjobb esetben is valamilyen nagyon közeli érték. Nem reprodukálható 100%-ban. Ezen problémának a sokkal bonyolultabb nagytestvérére talált megoldást egy magyar fejlesztőkből verbuválódott észt cég.
De hogy mi is ez a probléma és egyáltalán minek erre megoldás? Hiszen jól megvoltunk eddig is igazából nemlétező vagy elhanyagolható műszaki gondok hosszas fejtörést és fejlesztést igénylő csiszolgatása nélkül is. Pont így gondolkodott eddig az analóg moduláris szintetizátorokat fejlesztő világ, és ezzel a világnézettel megy szembe ismét egy maroknyi magyar. Miért? Mert képesek rá, és valójában nagyobb szükség volt a megoldásra, mint azt eddig bárki gondolta. Mint a fokhagymanyomó előtti világ. Nem volt rossz késsel kapargatni, de azért ma már sokkal egyszerűbb az életünk. Ha úgy tetszik, az Adam Synths WARTHOG (varacskosdisznó) a szintetizátorok fokhagymanyomója. És hasonlóan hatékonyan és sebészi pontossággal teszi a dolgát, mint névrokona, az A-10-es csatarepülő. De ne is rohanjunk ilyen felelőtlenül a jövőbe…
A fenti hangerőszabályozós példa bármennyire is bárgyú, de nem véletlenül hoztam fel, mert itt gyakorlatilag erről van szó, csak nem egy, hanem 50-100 vagy annál is több tekerentyű, nyomógomb, kapcsoló és nem utolsó sorban kábeles összeköttetés tekintetében. Egy kis visszatekintés: az elektronikus hangszerek múltja 1919-re vezethető vissza, ekkor született meg a teremin. Ezt követően gardróbszekrény méretű lyukszalagos hangkeltésre alkalmas eszközökön, a legendás Hammond orgonán és számos fejlesztési irányon keresztül jutunk el az analóg programozható, majd később a feszültségvezérelt szintetizátorokig.
Az analóg modulár eszközök egy űrhajó és egy telefonközpont szerelemgyermekeként írhatók le leginkább; rengeteg kábel, még több tekerőgomb, végtelen egyforma kapcsoló és átláthatatlan káosz. De mint tudjuk, a zseni átlát a káoszon. Az analóg szintézis megértése márpedig nem pallérozatlan elméknek való, annak zenei értelemben történő hasznosítása pedig több tudományág együttes ismeretét feltételezi. És ha egy ilyen fehér köpenyes ritka élőlény eljut arra a pontra, hogy a hullámforma generátorok, feszültségszabályozók, filterek és egyéb titokzatos elektronikai komponensek összekábelezésével és paramétereinek tekergetésével létre tud hozni olyan hangot, amely a halandó emberi fül számára is értékelhető, alapvető igénye lenne, hogy ezt a „beállítást” valamilyen formában vissza tudja hozni máskor is, vagyis MENTSE az utókornak. Hát, sok sikert! Végeláthatatlan jegyzetelés vagy fényképes dokumentálás árán hasonló állapot visszahozható, de ahogy a hangerőszabályozós példánál, itt is fent áll az a probléma, hogy nem lesz pont ugyanaz az beállítás, és itt megint kiemelendő, hogy nem egy paraméterről, hanem adott esetben több száz „nem pont ugyanaz az érték” szituáció hatványozott hatásáról van szó. Egy adott esetben elfelejtett összekötő kábelről már ne is beszéljünk… További nehezítés ebben a világban, hogy azért MODULÁR a neve is, mert egységekből, modulokból épül fel egy setup (VCO, envelope generator, low pass filter, erősítő, stb.). És ezen modulok száma, fajtája, gyártója, minősége egyénenként változhat és nyilván változik is, így ha valaki lejegyzeteli egy papírra a saját összeállított eszközparkján, hogy mi hogyan és hol volt, azt csak és kizárólag a saját hangszerén tudja értelmezni.
Hát erre a speciális, de igen konkrét problémára talált megoldást a magyar elme időt és energiát nem kímélve. Miski Ádám alapító, ötletgazda és vezetőmérnök ugyanis megalkotta a világ legelső analóg moduláris szintetizátorát teljes visszahívási lehetőséggel! Hagyok időt.
Igen, az eszköz analóg, de digitálisan tárolja a mentett paramétereket; a potméterek állását, a kapcsolók állapotát, a kábelek számát és pontos végpontjaikat is azzal együtt, hogy melyik modul melyik ki- vagy bemenetére voltak dugva. Ízlelgessük: Total Recall. És amolyan „mit adtak nekünk a rómaiak?” frázishoz hasonlóan tehetnénk fel mi is a kérdést, hogy mit ad ez nekünk? Első nekifutásra alkotói szabadságot, teljes átláthatóságot és reprodukálható hangmintákat. Ez már csak azért is fontos, mert eddig ha egy moduláros zenész kikevert egy baromi idegesítő hangot, a világ másik pontján egy másik zenész csak egy kevésbé vagy másképp idegesítőt tudott alkotni még akkor is, ha telefonon mondta az első, hogy mit és hova tekerjen. Nyilván viccelek, de a lényeg már körvonalazódik. Ez a fenti két zenész mostantól nem csak egymással tud pontosan azonos hangmintákat megosztani, de letölthetnek kész, mások által mentett Adam Synths hangmintákat. Ezen a ponton az edukációs irányvonal is előtérbe kerül, ugyanis sokkal egyszerűbb hullámformákról, matematikai műveletekről, elektronikáról, fizikáról és zeneelméleti alapokról beszélgetni, ha van egy jó és bármikor kinyitható tankönyvünk. Ami jelen esetben a WARTHOG, az eddigi hasonlatok kombinálásával a fokhagymanyomó csatarepülő űr-telefonközpont tankönyv. Mókásnak hathat, de nagyjából ennyire összetett volt a hangszer fejlesztése is, hiszen megannyi eleddig megdönthetetlennek hitt dogmát sikerült porba taszítani, alapjairól nézve újra értelmezni és létrehozni valamit, amit eddig a legnagyobbak sem mertek. És azt, hogy ez valóban világszenzáció, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a hangszer bejelentését követően a nemzetközi zeneipar legnagyobbjai ragadtak billentyűzetet és fejezték ki elismerésüket. Az Adam Synths WARTHOG total recall analóg moduláris szintetizátor élőben is megtekinthető, meghallgatható, tekergethető és nyalogatható lesz a berlini Superbooth kiállításon, ahol reményeink szerint egy hosszabb szakmai anyagot készítünk mi is Miski Ádámmal! Addig is nagyon sok sikert kívánunk az újszülött varacskosdisznónak!
Cikk és fotók: John Uram
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.